Araç çubuğuna atla
Genel

B12 vitamini eksikliğini küçümsemeyin

 “B12 vitamini eksikliğinin en önemli belirtilerinden biri hâlsizliktir” diyen Fitoterapi Uzmanı Dr. Ümit Aktaş, “B12 eksikliğini hafife almamanızı, doktor kontrolünde gerekli tedaviyi zaman geçmeden yaptırmanızı öneririm, aksi durumda bir vitaminin eksikliği tüm sağlığınızı tehlikeye atabilir” diye uyarıyor.

B12 vitamini eksikliği belirtileri nelerdir? Peki, B12 vitamini eksikliği nelere sebep olur? Sinir sistemi, hafıza ile beden sağlığının korunması açısından önemli bir yere sahip olan B12 vitamini eksikliği önlem alınmadığında ciddi sağlık sorunlarına sebep olabiliyor. Kan oluşumu ve beyin sinirleri için önemli olan B12 vitamini, vücudun en çok eksikliğini yaşadığı vitamindir. Bir türlü geçmeyen bitkinlik ve özellikle de bu bitkinliğe eşlik eden konsantrasyon bozukluğu ve unutkanlık söz konusu olduğunda, sorunun kaynağında B12 eksikliği olup olmadığının mutlaka kontrol edilmesi gerektiğini belirten Fitoterapi Uzmanı Dr. Ümit Aktaş; “El ve ayaklarınızda karıncalanma hissi oluyorsa, yine bu hayati önem taşıyan vitaminin eksikliğinden muzdarip olma ihtimalinizi göz önüne almanızı öneriyorum. Depresyona eğilimi olanlar da B12 değerlerine mutlaka baktırmalıdır. Depresyon vakalarında sorunun arkasında B12 vitamini eksikliği olup olmadığı mutlaka araştırılmalı, bu bir altın standart olmalıdır.” diye uyarıyor.

B12 eksikliği sinsi ilerler

Bu önemli vitaminin eksikliğinin hemen kendini göstermediğinin altını çizen Dr. Ümit Aktaş, “B12 eksikliği sinsi şekilde ilerler, eksiklik belirtileri ortaya çıktığında B12 değeriniz artık yerlerde sürünüyordur. ‘Ne olacak canım, altı üstü bir vitamin’ diyerek sorunu hafife almayın. Bir vitaminin eksikliği tüm sağlığınızı tehlikeye atabilir, sizi hastanelik edebilir, hatta sonuçları ölümcül bile olabilir.” şeklinde uyarıyor.

Kimler risk altında?

B12 eksikliğinin depresyon, paranoya, hafıza kaybı hatta halüsinasyonlara neden olduğunu ve ülkemizde B12 vitamini eksikliğinin yaygın olduğunu vurgulayan Dr. Ümit Aktaş, risk altında olanları da uyardı. Dr. Aktaş; “Gelişigüzel kullanılan, hatta tabiri yerindeyse leblebi gibi yutulan mide ilaçları, B12 eksikliğine neden olur. Bitkisel gıdalarda yeterli B12 vitamini bulunmaz, hayvansal besinlerden alınması gerekir. Dolayısıyla hayvansal gıda tüketmeyen vejetaryenler ve veganlarda B12 eksikliği görülebilir. Zayıflamak için yapılan mide ameliyatlarının ne kadar tehlikeli olduğunu sık sık dile getiriyorum. İşte, bu ameliyatların yan etkilerinden biri de B12 eksikliğidir. Tip 2 diyabet tedavisinde kullanılan diyabet ilaçları da B12 vitamini eksikliğine neden olmaktadır. Bu gruplardan birine ait iseniz, B12 değerlerinizi takip etmelisiniz.” diyor.

B12 deposu 7 zengin kaynak

Dr. Ümit Aktaş, “Mutlu, zinde bir yaşam için aşağıdaki besinler mutlaka diyetinizde yer almalı. Herkese, özellikle de depresyona eğilimi olanlara listedekilerin ışığında beslenme alışkanlıklarını gözden geçirmelerini öneriyorum.” diyor.

Dr. Ümit Aktaş’tan diyetinize eklemeniz gereken 7 zengin B12 kaynağı önerisi:

1. Ciğer: Sakatattan korkmayın. B12 açısından en zengin kaynak ciğerdir. İmkanı olan herkes haftada en az iki defa sakatat tüketmeli.

2. Böbrek: İkincilik ödülü yine bir sakatata gidiyor… Böbrek de son derece zengin bir B12 kaynağıdır. Mutfağınızdan eksik etmeyin.

3. Kırmızı et: Et ama hangi et? Mutlaka merada yayılmış hayvanın etini tercih edin. GDO’lu yemle beslenen hayvanın etinden de sakatatından da hayır gelmez!

4. Tavuk: Serbest gezen, güneş gören tavuğun etini tercih edin.

5. Yumurta: Aynı uyarı burada da geçerlidir. Yumurtadan korkmayın, ama endüstriyel olarak yetiştirilmiş tavuğun etinden de yumurtasından da fayda olmadığını bilin.

6. Somon balığı: B12 açısından zengin bir kaynaktır. Daha yerel ve daha hesaplı bir B12 kaynağı mı arıyorsunuz? Bol bol sardalye balığı tüketin.

7. Peynir: Şirden ya da bazı yörelerde kursak olarak bilinen doğal maya ile yapılan probiyotik zengini peynirleri tercih edin.

Daha Fazla Göster

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı