Araç çubuğuna atla
RÖPORTAJ

Tüketici sağlığı pazarı Türkiye’de de yükselişte

Son yıllarda özellikle ‘Tüketici Sağlığı’ tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de ivme kazanarak büyümesini sürdürüyor. Pandemi sürecinde ise tüketiciler bu ivmeye daha da hız kazandırmış durumda. ‘Hem tüketici sağlığı hem de sağlık okuryazarlığı konularında Bayer Fikir Lideri ve Dış İlişkiler Müdürü Songül Dicleli ile özel bir röportaj gerçekleştirdik.

Kendinizi tanıtır mısınız, Bayer Türkiye’deki göreviniz nedir?

Yakın bir zaman kadar Türkiye Eczane Kanalı Satış Müdür olarak görev yapmaktaydım. Eylül ayından itibaren Fikir Lideri ve Dış İlişkiler Müdürü pozisyonuna atandım.

Sektörün önemli bir paydaşı olarak Türkiye’deki sağlık okuryazarlığı ile ilgili yorumunuzu alabilir miyiz?

Bayer Tüketici Sağlığı olarak ülkemizdeki sağlık okuryazarlığı önemsediğimiz konuların başında geliyor. Mevcut duruma bakıldığında, Türkiye’nin genel sağlık okuryazarlık indeksi 30,4’tür, bu indeksi iyi ve yeterli diye tanımladığımızda ise; toplumun %64,6’sının “yetersiz” (%24,5) veya “sorunlu” (%40,1) sağlık okuryazarlığı kategorilerinde olduğunu görüyoruz. Bu verilere bakıldığında, sektör olarak sorumluluk alınması gerektiği çok açık.

Biz de bu alandaki kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarımıza paralel olarak 2019 yılında Gıda Takviyesi Kategori Kaptanlığı yolculuğumuzu başlattık. Hedefimiz gıda takviyesi ürünlerinin eczacılarımızın danışmanlığında tüketicilere ulaşmasını sağlamak. Bu nedenle bu kategorinin altındaki başlıklarda, eczacılarımızın danışmanlığına destek vermek amacıyla eğitimlere başladık. Şu ana kadar Türkiye’nin farklı illerinde, toplamda binin üzerinde eczacımıza ulaştık.

Pandemi süreci sebebi ile yüz yüze eğitimlerimize ara verdik. Ancak yakın zamanda İstanbul’da yer alan bir Eczacılık Fakültesi ile yürüteceğimiz ortak bir projeye başladık. 2020 senesinin son çeyreğinde, eğitimlerimizi Eczacılık Fakültesi web sitesi üzerinden online olarak sürdüreceğiz.

Türkiye’deki tüketici sağlığı pazarı hakkında ne düşünüyorsunuz?

Tüketici sağlığı pazarındaki küresel dinamizmin sürükleyicisi olan “kendini iyi hissetme”, “sağlıklı beslenme”, “spor”, “zihinsel sağlık”, “aktif yaşam” gibi trendler Türkiye’de de yükselişte. Sağlıklı yaşam konusunda bireylerin bilgisinin artmasına paralel olarak Türkiye’deki tüketici sağlığı pazarı hacim anlamında da büyüyor. Stratejik pazar araştırması şirketi Euromonitor’un verileri, Türkiye’de tüketici sağlığı pazarının her yıl büyüdüğünü gösteriyor. 2019 yılında 17 Milyar TL’ye ulaşan tüketici sağlığı pazarının, bir önceki yıla göre %24 büyüdüğünü görüyoruz. Bununla beraber, 2020 sonunda tüketici sağlığı pazarının 19 Milyar TL’ye, gıda takviyelerinin payının da %13’ten %15’e çıkacağını öngörüyoruz.

Pandemi sürecinin Gıda Takviyeleri konusunu nasıl etkilediğini düşünüyorsunuz?

Bu süreçte, tüketicilerin sağlık ve önleyici tedaviler konusunda her geçen gün daha fazla bilgi edinebildiğini söylemek mümkün.

Bununla beraber, COVID-19 döneminde tüketici sağlığı pazarında ağrı kesiciler, soğuk algınlığı / grip ürünleri ve gıda takviyeleri segmentlerinin pazarı dikkat çekici oranda büyüdü.*

Gıda takviyesi satın alımlarının %85’inin tüketim için satın alındığı belirtilirken, kalanının stoklama için satın aldığı görülüyor. Tüketicilerin bu ürünleri tercih etmelerinin en önemli nedeni «bağışıklığı desteklemek»; bu da İtalya, İspanya, İngiltere gibi ülkelerden oldukça farklılaşan bir tercih sebebi.**

Bağışıklık pazarı 3 kat, multivitaminler ise 2 kat büyüdü, günümüze kadar da pozitif ivme devam etti.*

Gıda takviyelerinde, hane halkı harcamalarına baktığımızda penetrasyonu en çok artan kategori bağışıklık ürünleri oldu ve bağışıklık ürünlerini multivitaminler takip etti. Multivitaminlerin haneye penetrasyonu bir önceki seneye göre %41 arttı, büyüme bağışıklık kategorisinde %49 oldu. *** Araştırmalar her 4 kişiden 1’inin, COVID-19 döneminde bağışıklığını desteklemek için gıda takviyesi kullandığını gösteriyor.**** Buna paralel olarak tüketicilerin %56’sı ileride vitamin ve gıda takviyelerini daha fazla satın alacaklarını belirtiyor.*****

COVID-19 salgını sonrasında gıda takviyelerine olan güvenin %37 oranında arttığı gözlemleniyor. Bu güven artışındaki en önemli sebeplerin başında gıda takviyelerinin; bağışıklık sistemini ve normal beslenmeyi destekleyebilmesi gibi sebepler geliyor.****

Pazara baktığımızda, tüm bu tüketici davranışlarındaki değişimlerin kalıcı olmasını bekliyoruz.

*IQVIA Sell-out

**Bayer CH EMEA Tracking Nisan 2020

***IPSOS Hane Paneli MATQ1 2020

**** Nielsen Gıda Takviyesi Kullanımı & Beslenme Alışkanlıkları Ölçümü Nisan 2020

***** Kantar COVID-19 Barometer Mayıs 2020

 

Daha Fazla Göster

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı